www.rehatrainer-lodz.pl

BLOG - Układ nerwowy

 

 

Wpływ pływania, jako regularnego wysiłku aerobowego o umiarkowanej intensywności, na funkcjonowanie układu nerwowego wiąże się przede wszystkim z poprawą krążenia krwi, a co za tym idzie ze zwiększonym dopływem tlenu i substancji odżywczych do mózgu (1).

 

Ponadto, pod wpływem wysiłku fizycznego zwiększa się poziom neurotransmiterów, między innymi dopaminy – neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za napęd ruchowy, koordynację oraz napięcie mięśni a także za procesy emocjonalne i wyższe czynności psychiczne (2) oraz serotoniny odpowiedzialnej za procesy uczenia się i zapamiętywania (3).

 

Co więcej, podczas długotrwałego wysiłku pływackiego o intensywności od umiarkowanej do wysokiej, następuje wydzielanie endorfin – endogennych opioidów (4), wywołujących reakcję na stres. Reakcja ta charakteryzuje się poprawą nastroju, zwiększeniem wytrzymałości i odporności organizmu na ból. Dzięki endorfinom u osób pływających znacznie rzadziej obserwuje się zwiększone napięcie nerwowe, depresję i złość (5).

 

 

Naprzemienne ruchy kończyn, charakterystyczne dla pływania kraulem na grzbiecie i na piersiach, poprawiają koordynację ruchową oraz mechanizm naprzemiennego ruchu ciała (6).

 

Badania wykazały, że wysiłek fizyczny wpływa także na zwiększenie ilości czynników neurotroficznych odpowiadających za regulację rozwoju i przeżycia neuronów oraz plastyczność synaptyczną. W wyniku podejmowania regularnej aktywności fizycznej zwiększa się neurogeneza (7), a poprzez to objętość - istoty szarej i białej w mózgu (8).

 

Inne badania wykazały również wpływ wysiłku fizycznego na zwiększanie objętości hipokampa, struktury mózgowej odgrywającej istotną rolę w funkcjonowaniu pamięci i mającej wpływ na aktywność motoryczną. Objętość tej struktury zmniejsza się z wiekiem bądź pod wpływem sytuacji stresowych, co prowadzi do demencji, zaburzeń psychicznych lub choroby Alzheimera (1).

 

Źródła:

1. Erickson K Voss M, Prakash R, Basak C, Szabo A, Chaddock L, Kim J, Heo S, Alves H, White S, Wojcicki T, Mailey E, Vieira V, Martin S, Pence B, Woods J, McAuley E, Kramer A. Exercise training increases size of hippocampus and improves memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 2011, Tom 108, 7, strony 3017-3022.

2. Sutoo D Akiyama K. Regulation of brain function by exercise. Neurobiology of Disease. 2003, Tom 12, 1, strony 1-14.

3. BS Brown. Chronic response of rat brain norepinephrine and serotonin levels to endurance training. Journal of Applied Physiology. 1979, Tom 46, 1, strony 19-23.

4. Carrasco L Villaverde C, Oltras CM. Endorphin responses to stress induced by competitive swimming event. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness. 2007, Tom 47, 2, strony 239-245.

5. Berger B Owen W. Mood alteration with swimming--swimmers really do "feel better". Psychosomatic Medicine. 1983, Tom 45, 5, strony 425-433.

6. S. Owczarek. Korekcja wad postawy. Pływanie i ćwiczenia w wodzie. Warszawa : WSiP, 1999.

7. Uysal N Tugyan K, Kayatekin BM, Acikgoz O, Bagriyanik HA, Gonenc S, Ozdemir D, Aksu I, Topcu A, Semin I. The effects of regular aerobic exercise in adolescent period on hippocampal neuron density, apoptosis and spatial memory. Neuroscience Letters. 2005, Tom 383, 3, strony 241-245.

8. Ruscheweyh R Willemer C, Krüger K, Duning T, Warnecke T, Sommer J, Völker K, Ho HV, Mooren F, Knecht S, Flöel A. Physical activity and memory functions: an interventional study. Neurobiology of Aging. 2011, Tom 32, 7, strony 1304-1319.

 

 

            

 Powered by: www.cdx.pl